Debat: Rød symbolpolitik
Ung i Roskilde: Jeg er ved at være godt træt af røde politikere, som skal bestemme over andre menneskers liv!
Radikale Venstre og Socialdemokratiet skynder sig ind på Roskilde stadion. De giver hinanden hånden og siger god kamp. De skal nemlig spille den afgørende finale, hvor de har udkonkurreret sine modpartier, nemlig SF og Enhedslisten. Hvem kan nemlig fremstå mest grønnest og mest symbolpolitisk korrekt i borgernes øjne?
Jeg er som ung politisk engageret i Roskilde ved at være træt af debatten om en dynamisk, grøn og bæredygtig bymidte. Det omhandler hvilke politikere, som kan gå ud til pressen og fremstå mest synlige, når det omhandler klimaet og et såkaldt bæredygtigt miljø for at kapre stemmer. Måske man skulle begynde og optimere og faktisk bruge tiden fornuftigt i byrådet, fremfor at debattere sådan et symbolpolitisk emne.
Først og fremmest ville det aldrig nogensinde kunne hjælpe klimaet, at et mindre antal biler, knallerter eller lastbiler kører gennem Stændertorvet. Der vil blot blive trængsel andre steder uden for byen, fordi familien stadigvæk, skal nå og aflevere sine børn i skole inden kl. 7.30 og nå på arbejde kl. 8.00. Derimod bliver det blot mere besværligt at komme fra A til B hurtigt og effektivt.
Ligeledes reduceres CO2-udslippet næppe, fordi bilerne vælger blot at køre andetsteds. Samtidigt, kan Roskilde Byråd ikke reducere verdens CO2-udslip på denne måde. Man bør tænke større, end et forsøg, som enkeltvis, kun irriterer, vanskeliggør og påvirker helt almindelige menneskers hverdag.
Claus Larsen, som er formand for plan- og teknikudvalget, beskrev tidligere på ugen: ”Jeg ser frem til en sprudlende og livlig bymidte til sommer med masser af glade mennesker, glade forretningsdrivende og kulturaktører og selvfølgelig godt vejr.” Dette citat frembringer blot en tvivl hos mig, at det er disse politikere, som i vores elskede gamle by, Roskilde, skal lede kommunen. Hvorfor har man ikke spurgt helt almindelige mennesker, som driver forretning nede i gågaden, hvordan og hvorledes de tænker om planen? Hvis jeg skal forstå korrekt, så hjælper det ikke den såkaldte ”glade forretningsdrivende” at drive forretning, hvis der ingen kunder er.
Jeg tror næppe, det hjælper, at han skal tage sin telefon og ringe til lastbilchaufføren og sige han desværre må parkere tre kilometer væk fra byen. Her må han stå klar med sin bedst allierede makker, nemlig en palleløfter, og dermed bruge flere timer på at gå frem og tilbage for at transportere sine varer til butikken. Dette kan vi selvfølgelig ikke tilbyde vores lokale erhvervsdrivende, som er dem, der bidrager allermest til vores velfærd, arbejdspladser og samfund.
Derudover er dette blot yderligere et eksempel på, hvordan politikerne på den ene og den anden måde skal bestemme over folks helt almindelige hverdag. Der er der nok politikere i dette land, som bestemmer, hvordan man skal tørres i bagdelen, hvordan man skal transporteres fra A til B, og hvordan man skal leve sit liv. Jeg tror ikke på lokalpolitikere, som har en ide om, hvordan folk skal leve og ånde, fordi de symbolpolitisk går ind for klimaet. Jeg tror derimod på dem, som ved noget om dette, nemlig de lokal erhvervsdrivende selv!
Ligeledes reduceres CO2-udslippet næppe, fordi bilerne vælger blot at køre andetsteds. Samtidigt, kan Roskilde Byråd ikke reducere verdens CO2-udslip på denne måde. Man bør tænke større, end et forsøg, som enkeltvis, kun irriterer, vanskeliggør og påvirker helt almindelige menneskers hverdag.