Skoler bør undervise mere i privatøkonomi for at forbedre trivslen blandt unge

March 17, 2023

Den finansielle forståelse blandt unge er for dårlig. Selv om vi har en ungdom, der uddanner sig mere end nogensinde og formår at engagere sig i vigtige dagsordener, ser vi desværre stadig en ungdom, der er magtesløs over for økonomien.

På trods af tårnhøje karaktergennemsnit og en kvart livstid i skolesystemet er det stadig som at rulle med terningerne, når man får sin årsopgørelse tilbage. Selv om vi har haft masser af matematiktimer, har vi stadig ikke lært, hvordan man lægger et budget. Uanset hvor mange modeller om renters rente vi har lavet, er det nok stadig et mysterium for de fleste, hvordan man optager et huslån.

Ikke alene med at Danmark har opbygget et fuldkomment uigennemskueligt økonomisk system, så har vi også helt grundlæggende fejlet på at lære de kommende generationer, hvordan man gebærder sig inden for systemet. For ligegyldigt hvor komplekst et system vi har fået opbygget, så er det et kæmpe svigt, at vi ikke har formået at lære ungdommen det basale.

Selv om skoleelever trækkes igennem sjældent anvendt viden om molekylesammensætninger, digtanalyser og cosinus- og sinusrelationer, er systemet ikke i stand til at give ungdommen de allermest nødvendige redskaber til at kunne klare den økonomiske del af tilværelsen. Skolesystemet formår ikke, oplever vi, at give unge redskaberne til noget så centralt som styringen af deres egen økonomi. Og når de ikke kan styre deres økonomi, så kan de heller ikke styre deres eget liv.

Økonomisk stabilitet og ro i livet hænger sammen. De er gensidigt afhængige. Hvis vi ikke har kompetencerne til det ene – så har vi heller ikke kompetencerne til det andet. Derfor er økonomisk indsigt vigtig i en tid, hvor det går den forkerte vej for unges mentale trivsel.

Over halvdelen af de unge, som dropper ud af ungdomsuddannelserne, har rod i økonomien som medvirkende faktor. Så hvorfor har vi ikke evnet at tackle denne basale opgave noget før?

Der er et ekstremt behov for uafhængig undervisning og viden på dette område for at give unge værktøjerne til at kunne genvinde kontrollen og få styr på deres eget liv. Vi må give de unge redskaberne til at håndtere denne verden bedre, så de ikke bliver skubbet ud i modløshed og mistrivsel.

Hvis vi vil bekæmpe unges mistrivsel, må vi først give dem redskaberne til at styre deres eget liv. Derfor skal privatøkonomi have en større plads i undervisningen i folkeskoler og på ungdomsuddannelser.

Simon Andersen er skatte- og finansordfører i Venstres Ungdom, Mathias Sikora er uddanelsesordfører i Radikal Ungdom, Ludmila Plenge Schütt er medlem af Rød-Grøn Ungdom, Alexander Blavnsfeldt er landsformand for SF Ungdom, Maria Pryds er medlem af forretningsudvalget i Konservativ Ungdom, Daniel Elmann er medlem af Liberal Alliances Ungdom